داشتم فایل‌های قدیمی‌ام را نگاه می‌کردم. خوردم به یک متنی که آن وقت‌ها برای سایت آبادگران جوان نوشته بودم و خاطرم نیست که آیا منتشر شد یا خیر. مطلب بدی نبود؛ اگر چه شاید ارتباط مستقیمی با فضای فعلی نداشته باشد، اما بی‌ربط به فضای رسانه‌ای فعلی نیز نیست. بازنشر بخشی از یادداشت شاید بد نباشد:

بازارِ تیتر

تیترهای یک روزنامه در خود خیلی چیزها را دارد و خیلی جهت‌گیریهای روزنامه‌جات را نمایان می‌سازد. برای مثال تیترهایی که مربوط به روزنامه‌های امروز کشور(۲۷/۲/۸۶) می‌باشند:

اعتماد: رهبر انقلاب: دلایل مذاکره با آمریکا

آفتاب یزد: رهبرانقلاب: گفت و گو با آمریکا فقط برای بازگو کردن وظیفه‌اشغالگران در قبال امنیت عراق است.

ایران: رهبر معظم انقلاب: نمی‌شود با آمریکای گستاخ مذاکره کرد.

اعتماد ملی: از سوی مقام معظم رهبری تاکید شد: نفی مذاکره با آمریکا

جمهوری اسلامی: رهبر معظم انقلاب: سیاست عدم مذاکره با آمریکا به قوت خود باقی است.

دنیای اقتصاد: مقام معظم رهبری اعلام کردند: مذاکره با آمریکا اتمام حجت در قبال امنیت عراق است.

کیهان:  مذاکره با آمریکا هرگز ـ حتی در باره عراق

شرق: سخنان مقام معظم رهبری در باره مذاکره با آمریکا؛ گفت و گو در مورد وظیفه اشغال‌گران در قبال امنیت عراق است.

کارگزاران: دیدار دانش‌گاهیان با مقام معظم رهبری

 این‌هایی که این همه تیتر را برای جریده‌ی خویش بر می‌گزینند و انتخاب، برای خود دلیل و منطقی دارند و بر همان اساس است که خبری را بر اساس اهمیتی که برایش قائل‌اند، تیترِ یک می‌کنند و خبری را ریزتر و یا در صفحات بعدی می‌آورند. جهت‌گیری‌هایی را هم که خودشان از سخنان داشته‌اند را در تیتر روزنامه‌شان نمایان کرده‌اند. مثلا اعتماد ملی از نفی مذاکره خبر می‌دهد و و اعتماد از دلایل مذاکره با آمریکا. کارگزاران هم که اصلا کاری به آمریکا ندارد و فقط از یک دیدار بین رهبری و دانش‌گاهیان خبر می‌دهد!

هر کس، هر چه که می‌خواهد تیتر می‌کند. کافی‌ست طی یک دوره‌ی مشخصی فقط تیترها و اصلِ مطلب را مقایسه کنید؛ آن‌وقت است که هیچ وقت به هر روزنامه‌ای اعتماد نمی‌کنید. هیچ‌وقت!

همرسانی: