سی و یک سال از انقلاب می گذرد و آرمان «وحدت حوزه و دانشگاه» به تفکیک آنها از یکدیگر ارتقاء می‌یابد و صدای ارتقاء آن گوش خبرهای صدا و سیما را کر می‌کند. رسانه‌ای ملی‌ای که هنوز هیچ خبری از حرف‌های مخالفان را پخش نکرده است و از روال کار نیز بر می‌آید که پخش نیز نخواهد کرد؛ متاسفانه!

***

مدرسه‌ی عالی شهید مطهری چیست؟

مدرسه عالی شهید مطهری قبل از انقلاب به نام مدرسه  معقول و منقول سپهسالار شناخته می‌شد. بعد از انقلاب اسلامی، آن حادثه تغییر دهنده اوضاع جهان، شهید مطهری(ره) مدرسه عالی شهید مطهری را برای «تحقق شعار وحدت حوزه و دانشگاه» برگزید. و فردی که امروز نائب التولیه مدرسه عالی شهید مطهری می‌باشد، یعنی آیت الله امامی کاشانی را شهید مطهری به امام پیشنهاد کردند.

پس از آن امام راحل نام مدرسه عالی را شهید مطهری نامیدند و مدرسه عالی از امام خمینی دستور یافت تا مطهری­ها یا حداقل یک مطهری از آن بیرون بیاید. و پس از آن بزرگوار، مدرسه عالی از رهبر معظم انقلاب دستور یافت تا نه در تراز حوزه باشد و نه در تراز دانشگاه، یک چیز دیگری باشد که دانشطلبان آن «تبیین حکیمانه دین کنند و برای مصداق «بالحکمه و الموعظه الحسنه» بسیار بسیار مفید باشند» و پس از آن این دو سخن، نقشه‌ی راه مدرسه عالی شهید مطهری گشت.

***

تصویبِ تغییر، در کم‌ترین زمانِ ممکن! سالِ کارِ مضاعف مبارک باد!

سه شنبه هفته گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه­ای داشت که طلاب و دانشجویان مدرسه عالی و مدرسین حوزه و دانشگاه را شگفت زده و متعجب کرد. روال این‌چنین است که مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به خصوص در مورد مراکز علمی و دانشگاهی بررسی می‌شود، حداقل چهار  پنج ماهی در صف مصوبات می‌ماند و پس از آن، تا زمان تحلیل و بررسی آن، رقم ماه­های گذشته از آن، باز هم اضافه می‌شود. اما طرح تغییر نام مدرسه عالی شهید مطهری ۲۱ بهمن ماه سال ۸۸ تنظیم و تقدیم آقای محمود احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود. تنظیم این طرح تا حدی مخفیانه انجام می‌گیرد که معاون آیت الله امامی کاشانی، حجت الاسلام دکتر بهرامی، از اعضای خبرگان رهبری، نیز از این ماجرا تا زمان اعلام آن از اخبار سیما اطلاعی نداشتند و همراه با بقیه طلاب و دانشجویان این خبر را دریافت می­کنند. این طرح، فروردین ماه به دست شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد و در سه شنبه پایانی فروردین ماه تصویب می‌شود. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، بدون تحلیل و بررسی دقیق و بدون شناخت جایگاه و اهداف و منشور مدرسه عالی به این مصوبه رای مثبت می‌دهند. رایی که موجبات این نقدها و اعتراض‌ها را به وجود می‌آورد. در این روزها که فریاد دانشطلبانِ حال و گذشته‌ی مدرسه عالی بلند شده است، اعضای شورا یک به یک ناگفته­های جلسه را و مخالفت‌های‌شان را بیان می‌کنند. این‌چنین است که دکتر کچویان و آقای کبگانیان در دو مصاحبه‌ی جداگانه به نقد این مصوبه پرداختند و برخی از اعضای موثر شورا نیز از عدم اطلاع‌شان از نتیجه‌ی کارشناسی‌ها می‌گویند.

***

چرا مدرسه‌ی عالی شهید مطهری، همیشه در حاشیه بوده است؟

اما این سوال برای همه‌ی آن­هایی که نام مدرسه عالی را نشنیده‌اند و یا چندان نمی‌شناختند، به وجود می­آید که این مجموعه، تحقق‌بخش وحدت حوزه و دانشگاه، تاکنون کجا بوده است و چرا این قدر در حاشیه است؟ این مصوبه با عجله و غیر کارشناسی، بهانه خوبی­ست تا جواب این سوال نیز به اذهان جامعه داده شود و گفته شود مدیریتی که در طول این سال­ها بر مجموعه حاکم بوده است چگونه با کوته‌نظری‌ها و سوءتدبیرها، این مجموعه را که باید «آرمان وحدت حوزه ودانشگاه» را عملی می‌کرد و به گفتار رهبری «انشاءالله الگویی می‌شد تا در کنار حوزه‌ها تاسیس شود» را، به مکانی خنثی و کم ثمر نسبت به ظرفیتی که داشت و دارد برای انقلاب تبدیل کرده است و اکنون با این عمل، قصد دارد اساس آن را از بین برده و دانشگاه شهید مطهری را تاسیس کنند. دانشگاهی را که بنا به گفته‌ی نایب التولیه‌ی مدرسه‌ی عالی، آیت الله امامی کاشانی، در مکانی غیر از مکان فعلی مستقر خواهد شد و مدیریت آن با ایشان نخواهد بود و دانشگاهی که به گفته‌ی معاون آموزشی مدرسه‌ی عالی، آقای موسوی، “ساختار تشکیلاتی جدیدی به عنوان دانشگاه شهید مطهری تدوین خواهد شد تا پس از طی مراحل قانونی و اداری به مرحله اجرا گذاشته شود.” و این یعنی پایانِ ماجرا!

***

پرسش از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

مصاحبه‌ها و مطالب منتشر شده از دانش‌آموختگان مدرسه‌ی عالی شهید مطهری، اظهارات معاون امور طلاب مدرسه، نامه‌ی جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به آیت الله امامی کاشانی، صحبت‌های برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای مخالفت با این مصوبه و شرایط و قرائن حاکی از این است که بسیاری هستند که خواستار لغو آن هستند. لغو آن و توضیحِ شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این‌که چرا مصوبه‌ای را داشته‌ است که وقتی برای کارشناسی آن نگذاشته است. توضیحِ این‌که چرا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، فی المجلس به این تغییر رضایت داشته‌اند و زمانی را برای کارشناسی آن مطالبه نکرده‌اند؟ پرسشِ این مطلب که آیا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رهنمون‌های صریح و روشن مقام معظم رهبری را در مورد مدرسه‌ی عالی شهید مطهری مطالعه کرده‌اند و سپس به تصویب چنین امری دست زده‌اند؟

***

دلایل مخالفین چیست؟

صحبت‌های صریح و روشن رهبری در دیدار با مسئولین مدرسه‌ی عالی و کلماتِ نورانی امام خمینی، همه حاکی از این است که انتظارِ از مدرسه‌ی عالی به عنوان نهادی در راستای تحقق آرمان وحدت حوزه و دانشگاه، در ذیل همین نام محقق می‌شود. تاکید و اصرار مخالفین برای باقی‌ماند در ذیل عنوان «مدرسه عالی»، از این باب است که هویت مدرسه‌ی عالی در دراز مدت خدشه‌دار نشود و بتواند در محیطی حوزوی ـ دانش‌گاهی به پرورش روحانیونی نه در تراز حوزه بپردازد. عقل و منطق نیز مؤید این مطلب است که تاکیدات مقام معظم رهبری، می‌تواند با مدیریت صحیح، به بالیده شدن دانش‌پژوهان این مرکز آموزشی انجامیده و به فرموده‌ی امام امت، مطهری‌ها و یا یک مطهری از این مجموعه سربلند بیرون بیاید.

***

توضیح یک شبهه

تمامی مسائلِ پیش‌گفت، مسائلی جدی‌ست که جامعه‌ی فرهنگی و بالاخص شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پاسخ‌گوی آن باشند. اما مسئله‌ای که در این روزها در حال رواج یافتن است، شایعه‌های و حرف‌های خاصی‌ست که گاه به عنوان نظرات رهبری پیرامون این مصوبه توسط مدیران فعالی مدرسه‌ی عالی بیان می‌شود. بیان می‌شود که رهبری مخالف نیستند، رهبری موافق هستند و این موارد را در قالب عبارات مختلفی نشر می‌دهند.

پیدا کردن و بررسی نظرِ فعالی رهبری در مورد این مصوبه، کارِ مشکلی‌ست. به صرف بیانِ این مطلب از جانب برخی از اعضای بیت، و خط‌دهیِ برخی از اشخاص، نمی‌توان مطمئن گشت که نظرات رهبری در مورد این مسئله چیست. کما این‌که روال و مَنِشِ رهبری در این اتفاقات، بیان سریع نظرشان نبوده و نخواهد بود. بلکه ایشان همیشه سعی کرده‌اند تا بگذارند روالِ معمولِ کارها و مسیر رسمی اتفاقات طی شود و در مواقعی که گره و مشکلی ایجاد می‌شود، به تسهیل امور بپردازند.

تا کنون نیز کسانی که به پیگیری این مطلب پرداخته‌اند، همین‌گونه اندیشیده‌اند و بنا را بر رهمنودهای پیشین رهبری که بعید به نظر می‌رسد تغییر کرده باشد، گذاشته‌اند.

***

چه باید کرد؟

مخالفین این تغییر، در حال پیگیری کار از روند رسمی خود هستند. به این نحو که با ارتباط‌گیری با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به بیان استدلال‌های‌شان برای مخالفت پرداخته و از ایشان بخواهند تا به لغو مصوبه دست زنند. این به این معنی‌ست که اعضای این شورا و در رأسِ آن‌ها، رئیسِ شورا، آقای احمدی‌نژاد مسئول هستند تا در اولین جلسه‌ی شورا، به بحث و بررسی نظرات مخالفان بپردازند و دور از فشارها و جوسازی‌ها، به بررسی عقلانی و منطقی مصوبه‌‌ی پیشین خود دست زنند. این‌گونه است که می‌توان پذیرفت که اعضای شورا، به سخن مخالفان گوش داده و نتیجه‌ی کار را به کارشناسی گذاشته‌اند.

همرسانی: