یکی از مهم‌ترین وظایف هر شخص مسلمان، عمق‌بخشی به نگرش‌ها و اعتقادات خویش است. یکی از بهترین وسیله‌ها برای کسب آگاهی و به نحوی اندیشه‌ورزی، کتاب خواندن است. کتاب‌خوانی و انتخاب کتاب نیز، اگر در مشورت با متخصص انجام شود، به حتم به هدف‌مند شدن مطالعه و پرهیز از هدر دادن وقت است. این‌چنین و در این حالت است که شخص با مراجعه به کارشناس و متخصص ِموضوعی که می‌خواهد به مطالعه‌ی آن بپردازد، از کتاب‌هایی ساده‌تر آغاز کرده و آرام آرام با معرفی کتاب‌های بعدی، به نحوی در آن موضوع پرورش می‌یابد.

مطالعه پیرامون موضوعات مرتبط با حوزه‌ی زنان و خانواده نیز از این امر مستثنا نیست. اواخر سال گذشته بود که با جمعی از دوستان، در دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حاضر شدیم تا در ملاقاتی با حجت الاسلام زیبایی‌نژاد، از ایشان درخواست سیر مطالعاتی نماییم. اصل ِ‌ محتوای این مطلب، همان سیر مطالعاتی ایشان است که به جمع ما ارائه نمودند. تنها کاری که در این‌جا کرده‌ام، اضافه کردن توضیحات و مواردی‌ست که به حتم کمک‌رسان برای مخاطب علاقه‌مند است. مسائلی هم‌چون نحوه‌ی تهیه‌ی کتاب‌ها.

این سیر در سه سطح تنظیم شده است:

یک: آشنایی با دیدگاه‌های اسلام در باره‌ی شخصیت زن، تفاوت‌های زن و مرد، تفاوت‌های نقش‌ها و تفاوت‌های حقوقی

دو: فمنیسم

سه: مباحث نظری خانواده

امید است که مطالعه‌ی این کتاب‌ها و کتاب‌هایی مشابه، مخاطب علاقه‌مند به مطالعه در این حوزه را یاری دهد تا بتواند در این مسیر در قاعده‌ای منطقی و با نگاهی اسلامی و عقلانی به موضوعات بسیاری که در این حوزه مطرح می‌شود بپردازد و نیازهای اولیه‌ی نظری و معرفتی خویش را در این کتاب‌ها بیابد. ان شاء الله.

فایل ِ منظم‌شده‌ی این سیر مطالعاتی را به همراه توضیحاتی تکمیلی می‌توانید از این‌جا دانلود کنید.

این نوشته در زنان‌پرس

همرسانی: