سریال زنان سختکوش درباره زنانی‌ست که در یک محله زندگی می‌کنند و هر کدام در زندگی خود دارای «اسرار» و «رازهایی» هستند. سریال زنان سخت‌کوش روابط این زنان با یکدیگر و هم‌چنین با افراد دیگر را به تصویر کشیده و زندگی خصوصی آن‌ها را بررسی می‌کند. داستان در اصل، بعد از خودکشی مرموز یکی از زنان ِ همسایه، در اولین قسمت و در شروع فیلم اتفاق می‌افتد. این زن، یعنی “مریس آلیس”، در ادامه‌ی سریال نریشن‌ها را اجرا می‌کند و در اصل، راوی ِ قصه‌ است. این‌چنین است که در ابتدا و انتهای ِ هر قسمت، گوینده با جملاتی که به طور معمول از موضوعات اصلی سریال بوده و پیرامون لایه‌های روان‌شناختی مورد نظر نویسنده است، آن قسمت شروع شده و یا به پایان می‌رسد.

نقش‌های اصلی سریال زنان سخت‌کوش و هم‌چنین داستان اصلی سریال در مورد ۵ زن است. مری آلیس(مقتول)، گبریئل، سوزان، بیری، لینت، جولی. هر کدام از این شخصیت‌های اصلی، ویژگی‌های خاصی دارند که از دیگران متمایز می‌شوند. به نحوی که می‌توان هر یک را نماینده‌ی یک بخش از جامعه‌ی زنان فرض کرد.

پخش سریال زنان سخت‌کوش از سال ۲۰۰۴ شروع شده و جوایز زیادی را نصیب خود کرده است. یکی از جالب‌ترین نکاتی که این سریال در ایران داشته است، ترجمه‌های مختلفی‌ست که از عنوان ِ سریال شده است. «زنان خانه‌دار مستاصل»، «زنان عاجز»، «زنان سخت‌کوش»، «خانه‌داران درمانده» و عنوان‌هایی از این دست، ترجمه‌هایی‌ست که فارسی‌زبانان از عبارات ِ انگلیسی ِ Desperate Housewives ارائه داده‌اند.

آن‌چه که از سریال بر می‌آید، از فیلم سینمایی بر نمی‌آید. یحتمل، در این میانه، سریال که مخاطب را پیگیر ِ خود می‌کند و هر هفته یا هفته‌ای چند بار پای ِ خود می‌نشاند، تاثیرگذارتر است. و البت تاثیرگذاری به زعم ِ من، فرهنگ‌سازی و تاثیرات ِ فرهنگی‌ئی‌ست که «بر» مخاطب می‌گذارد؛ و هر چه که این “«بر» مخاطب بودن”، نا محسوس‌تر، تاثیرات، عینی‌تر و ماندگارتر و قوی‌تر.

در این چند ساله‌ای که اباحیت، الگو معرفی شده است و فرهنگ ِ پیش‌رونده‌ی غربی، فرهنگ ِ بالاتر و گاه والا، دیدن سریال و فیلم سینمایی، به خصوص از نوع ِ به روزش، چون عطش به جان جامعه افتاده است. همین چندی‌ پیش بود که دور و بر ِ میدان‌های اصلی شهر، فیلم‌های ِ روز دنیا، که گاه روی پرده هم بودند، نسخه‌ی با کیفیت ِ دی‌وی‌دی‌اش به بهای ِ ناچیز ِ هزار تومان در دست‌رس بود؛ بدون سانسور و با کیفیت ِ آینه! از این میان، حتا فاسدترین و سکسی‌ترین فیلم‌ها نیز همین وضعیت را داشت؛ هزار تومان ِ ناقابل! و چه خانواده‌هایی که با پرداخت ِ هزار تومان، به تماشای ِ دسته‌جمعی این فیلم‌ها می‌نشستند و می‌نشینند و … .

در این میان، سریال‌هایی با موضوعات خانواده‌گی می‌توانند مهم‌تر باشند. چرا که تاثیرات بیش‌تری در بدنه‌ی اجتماع می‌گذارند و تاثیرات‌شان می‌تواند آسیب‌های بیش‌تری در پی داشته باشد. تغییر ِ نگرش و گرایش در زنده‌گی، قبح‌شکنی از منکرها، تغییر در سبک زندگی و خیلی چیزهای دیگر.

رسانه، به خصوص رسانه‌های با تاثیرگذاری بالاتر، تاثیری جدی در تبدیل ِ نگرش‌ها و گرایش‌ها دارند. مشرق‌نیوز، در گزارشی در این‌باره، این‌چنین نوشت: «بر اساس افشاسازی‌های ویکی‌لیکس، هم اکنون این کمدی‌های تلویزیونی مانند «دوستان» و «زنان سخت‌کوش» هستند که از نظر دیپلمات‌ها، تأثیر زیادی در سوق‌ دادن جوانان خارجی به سوی “سبک‌ زندگی آمریکایی” دارند.»

اهمیت سریال در لایه‌های روان‌شناختی آن است. مسائل ِ مختلفی که در این سریال پرداخت می‌شود، در زندگی ِ بسیاری از مردم جاری‌ست و جریان دارد و به همین دلیل برای‌شان محسوس و لمس‌شدنی‌ست. به عنوان مثال، در فصل ِ اول سریال، موضوعاتی از این دست، گاه به تکرار بیان شده و سریال، در قالب ِ نریشن‌های ابتدایی و انتهایی هر قسمت، نظر خود را بیان می‌کند:

  1. ترس‌های شخصی و فرار از ترس در طول زندگی
  2. هویت‌هایی که اشخاص برای خودشون تعریف می‌کنند و متظاهر به آن‌ها می‌شوند.
  3. تظاهر به داشتن رابطه‌ای خوب با دیگران
  4. عدم اعتماد به دیگران. اعتمادستیزی در روابط ِ همسران، دوستان، اعضای خانواده و غیره
  5. تظاهر به خوشی و لذت بردن از زندگی و نوعی فرار از حقیقت
  6. نقش خاطرات در زندگی
  7. جست‌وجوی قدرت و قدرت‌طلبی و رقابت بر سر آن
  8. حسادت زیاد در زنان
  9. دروغ گفتن و توجیه دروغ‌گویی
  10. کنجکاوی و تجسس در زندگی دیگران
  11. سختی‌های بچه‌داری و دورشدن از پیش‌رفت اجتماعی با بچه‌دار شدن
  12. هم‌جنس‌بازی
  13. رواج و اصالت ِ سکس در زندگی
  14. رواج و سهولت ِ صحبت کردن در مورد سکس در میان اعضای خانواده و نوعی دریده‌گی زبانی
  15. استفاده‌ی حداکثری از مشروبات در زندگی
  16. رابطه‌های جنسی خشن و غیرمعمول

هدف‌گذاری سریال اما، بر موضوع خانواده است که به روش‌های گوناگون آن را مورد چالش قرار می‌دهد.

محمد‌صادق منفرد، در وبلاگ‌ش این‌چنین می‌نویسد:

سریال فوق که از اهمیت بالایی در انتقال ارزش‌ها و سبک‌زندگی آمریکایی دارد، و توانسته عنصر جهاد در یک جامعه‌ی اسلامی را کمرنگ نماید حامل پیام‌هایی از قبیل زیر بوده است:

  1. لسه‌فر به معنای اباحی‌گری و مجاز به هر کاری بودن؛
  2. حیازدایی در مردان با غیرت‌زدایی
  3. حیازدایی در زنان با عفت‌زدایی
  4. سکس‌لایف و محوری بودن رابطه جنسی در ارتباطات
  5. والدین‌ستیزی

پی‌نوشت : همین مطلب در مجله‌ی الکترونیکی چارقد: +

همرسانی: