اصل‌ش و بهتر بگویم، راست‌ش من از این همه بی‌حجابی در جامعه ناراحت‌م. خیلی‌ها هم مثل من. اگر لوده‌گی در بیاورید و بگویید به من ربط ندارد، باید بگویم که به شما هم ربط ندارد که به من ربط دارد یا نه. مسئله‌ی اجتماعی‌ست و اظهار نظر در این باب یحتمل حداقل حقی‌ست که همه دارند.

خیلی از آن‌ور ِ آب‌دیده‌ها، در میان حرف‌هایی که می‌زنند، می‌گویند که آن‌طرف هم این مدل آرایش کردن معمول نیست و می‌گویند بعض ِ این آرایش‌ها تنها مخصوص ِ عده‌ای فاحشه است و کسی که آن‌طرف، این‌گونه آرایش می‌کند دارد به جامعه خود را در قالب فاحشه معرفی می‌کند و از این جور چیزها.

وضعیت ِ خرابی‌ست. در خیابان و کوچه و بازار و هر جا که می‌روی، پر شده است از این‌ها. این تازه یک روی ِ سکه است که شاید خیلی‌ها ببینند و درگیرش باشند. لایه‌های خطرناک‌تری هم دارد که می‌گذارم‌ش به عنوان یک پست منتشر می‌کنم ان شاء الله. لایه‌هایی که در محیط‌های خصوصی‌تر ِ خانواده‌گی باب شده و بنیان‌براندازتر.

حال می‌ماند که با این «مسئله» باید چه کرد؟ ریشه‌ی این بی‌حجابی و شاید بی‌عفتی چه چیزی‌ست؟ برای حل‌ش باید چه کرد و از این تیپ سوال‌ها. که فکر می‌کنم این حرف‌ها را می‌شود زد:

یک: اول‌ش باید دید این زن‌ها مسئله‌شان چیست و برای چه کسی هست که این‌گونه تیپ می‌زنند؟ برای مردهای ِ غریبه؟ برای زن‌های ِ دیگر و از روی رقابت‌های زنانه؟ برای خودشان تا احساس ِ نو بودن و به روز بودن به‌شان دست بدهد؟ برای پاسخ‌گویی به کمبود ِ محبتی که ناشی از نابلدی و بی‌توجهی ِ مردهای ِ محارم‌شان است؟(+) یا … .

دو: دوم این‌که بسته به انتخاب هر کدام از این سوال‌ها و پاسخ به آن‌ها، باید چه راه حلی پیش گرفت. مثلن نیروی ِ انتظامی خوب است که برود و پلیس ِ امنیت ِ اخلاقی راه بیندازد؟ مثلن اهل هنر ِ ما درست است و بروند برای این مسئله، فیلم بسازند مثل ِ فقر و فحشای ِ ده‌نمکی؟ آیا صدا و سیما باید برود و ویژه‌برنامه‌هایی در رابطه با وضعیت ِ حجاب در جامعه درست کند و خبرگزاری ِ فلان و وب‌لاگ ِ بهمان عکس‌های بی حجاب‌ها را منتشر کنند و بگویند چه وضعیت ِ بدی‌ست؟ آیا باید فرهنگی‌تر عمل کرد و رمان و سریال و فیلم سینمایی ساخت و منتشر کرد؟ آیاتر این‌که چه مدلی برای مردم و جامعه باید ارائه داد که خودشان بتوانند برخورد اصلاح‌گرانه‌ای با این طیف ِ گسترده داشته باشند؟

سه: خب ما که مسئول نیستیم این وسط چه؟ ما این وسط چه‌کاره‌ایم و باید چه کنیم؟ ما که دست‌رسی به نهادهای اجرایی و پول ِ کلان نداریم چه وظیفه‌ای داریم؟ ما که نمی‌توانیم بنشینیم که یکی بیاید بعد از سی و خرده‌ای سال که کسی و جایی حرکت ِ وسیع و دقیقی برای حل این مسئله انجام نداده است، همه چیز را درست کند. چون تقریبن نا امید شده‌ایم از این همه دست‌گاه و سازمان ِ مثلن مسئول. چه باید کرد حالا؟ در مورد حفظ حجاب مطلب بنویسیم در وب‌لاگ‌مان؟ بنشینیم و گعده کنیم و حرف بزنیم و جزوه بیرون بدهیم که این کارها باید توسط نهادها و موسسات و سازمان‌ها انجام بشود؟ یا بگوییم که در جامعه باید هم‌چون کاری انجام بشود که این مسئله حل بشود؟ بیاییم و موسسه بزنیم و گروه تشکیل دهیم و در موضوع زنان مطالعه کنیم یا کار فرهنگی راه بیندازیم؟

چهار: سوال دیگر این است که آیا مسئله‌ی حجاب و پوشش، یک مسئله‌ی منقطع از موضوعات دیگر ِ مرتبط ِ با زنان است؟ به این معنی که بنده فکر می‌کنم که مسئله‌ی «حجاب» و پوشش تنها یک قطعه‌ی کوچک از پازل ِ بزرگ ِ مسئله‌ی «زنان» است. پازلی که در ان قطعه‌های دیگری نیز هستند و تا وقتی هر قطعه‌اش را در در کنار ِ بقیه فرض نکنیم، نمی‌توانیم به آن درست بپردازیم. و اگر پرداخت و بررسی‌ و فعالیتی هم شکل بگیرید چون در نسبت با دیگر قطعه‌ها طرح‌ریزی شده است، احتمال ِ به خطا رفتن و یا نتیجه‌بخش نبودن‌ش بیش‌تر است. برای همین است که کسی که برای‌ش مسئله‌ی حجاب و پوشش ِ زنان مطرح است، نمی تواند چشم‌ش را ببندد و برای حل ِ آن تنها به همان تک‌موضوع بپردازد و باید آن را در پازل ِ موضوع و مسئله‌ی «زنان» ببیند.

پنج: سوال ِ مهم و یا بهتر بگویم مسئله‌ی مهم‌تر برای بنده این است که اگر ما از این همه دست‌گاه و سازمان ِ به اصطلاح دولتی ناامید شده‌ایم و می‌دانیم که به واقع دغدغه‌ای برای این جنس کارها ندارند و اداری‌بازی مانع‌شان است، از سازمان‌ها و گروه‌های مردمی چه انتظاری داریم و آن‌ها چه کرده‌اند؟ آن‌چه که من می دانم و می‌فهمم، گروه‌ها و گروه‌چه‌های زیادی در این موضوع مشغول هستند و گاهی ایرادی که به آن‌ها وارد است، از این جهت است که گرفتار ِ پرداختن همان تک‌موضوع شده‌اند و در غالب‌شان، تاکید بر تک‌موضوع ِ حجاب است و آن را جزیره‌ای جدا از مسئله‌ی زنان بررسی و پرداخت می‌کنند. میان ِ این همه گروه و گروه‌چه نیز هماهنگی‌ئی وجود ندارد. و اگر هماهنگی داشته باشند، شاید این تک‌موضوعی مشکلی نباشد و در پیوند با فعالیت‌های دیگران، مسئله‌اش حل بشود. اما فعلن که هماهنگی‌ئی نیست و غیره. این نیاز به توجه دارد.

پی‌نوشت: متن خیلی به نظرم مشوش شد. یک جورهایی بلند فکر کردن. شاید بعدتر بشود منظم‌تر نوشت و منتشرش کرد. ان شاء الله

در همین ارتباط:

در مورد چادر و پوشش و حجاب

همرسانی: