در چند ماه گذشته، توییتر تعداد بالایی از اکانت‌ها را به حالت تعلیق (ساسپند) درآورده است. اکانت‌هایی که گاه تا مرز ده‌ها هزار نفر مخاطب داشتند. دلایل متنوعی برای این اتفاق ذکر شده است. در این ‌جا تلاش می‌کنم با نگاهی به گذشته، نکته‌هایی را برای افراد و سازمان‌هایی که بنای فعالیت در توئیتر دارند، ذکر کنم تا خود زمینه‌ساز تعلیق اکانت خود نشوند. قطعاً این متن، یک نوشته‌ی کامل و جامع در مورد تعلیق و قوانین توئیتر نیست و صرفاً پیرامون اتفاق‌هایی‌ست که در چند ماه گذشته رخ داده است. متن استنادی نیست و بر اساس برآوردی کلی نسبت به نحوه‌ی رویکرد مدیران توئیتر نگاشته شده است.

چه اکانت‌هایی به حالت تعلیق در می‌آیند؟
یک: مهم‌ترین دلیلی که باعث تعلیق یک اکانت می‌شود، حساسیت توئیتر بر اداره‌ی گروهی یک اکانت است. یعنی اکانت، در چند دستگاه و گوشی، با تنوع آی‌پی مدیریت می‌شود.
دو: دلیل دیگر این است که توئیتر احساس کند، شما چند اکانت را به صورت گروهی و در جهت اهداف سایبری اداره می‌کنید. فعالیت این اکانت یا اکانت‌ها، ذیل«کمپین تأثیرگذاری حمایت‌شده توسط حکومت» جا می‌گیرد. چیزی که توئیتر آن را در عبارت “s tate-backed influence campaign” توضیح داده است.
در مجموع، توئیتر با کار شبکه‌ای یا گروهی به این شکل به شدت مشکل دارد و اگر یک بار برایش این امر اثبات شود، آن اکانتِ چند ادمین یا آن اکانت‌های مرتبط را برای همیشه می‌بندد و در صورت بازگشت هم، با کوچک‌ترین گزارش کاربران و به محض اثبات اینکه این همان اکانت است، باز هم اکانت جدید را می‌بندد.
اما این نکته‌ی مهم را نیز باید توجه کرد: صرف اینکه «یک اکانت چند نفره اداره شود (مثل اکانت خبرگزاری‌ها)»، یا «چند اکانت از یک وی‌پی‌ان استفاده کنند و مشترک باشند»، یا «یک نفر چندین اکانت داشته باشد»، یا «از ربات و توییت‌دک و این ابزارها استفاده شود»، دلیل کافی برای ساسپند شدن نیست؛ بلکه توئیتر دو مورد دیگر را نیز بررسی می‌کند:
اول آنکه باید ثابت شود که آن گروه مرتبط با هم، یا آن اکانت چند ادمین، شبکه مشترک سایبری دارند و در جهت القای یک موضوع خاص یا ترند یک هشتگ، فعالیت دامنه‌دار دارند.
دوم آنکه محتوای توییت‌های آنان، نوع ارتباط میانشان، میزان گزارش شدنشان ( report ) و نوع استفاده از ربات برای اکانت ‌ها نیز مهم است.
توئیتر این موارد را چطور تشخیص می‌دهد؟ توضیحات این بخش کمی فنی است. فرض کنید بیست نفر به یک وای‌فای متصل هستند. هر دستگاهی که به شبکه‌ی اینترنت متصل می‌شود، اصولاً یک شماره خواهد داشت. به این شماره آی‌پی ‌گفته می‌شود. آن بیست نفر عملاً یک آی‌پی خواهند داشت.
اینکه این بیست نفر از یک آی‌پی متصل شده‌اند، دلیلی برای معلق شدن اکانت‌شان نیست. بلکه بر فرض، بناست «یک نفر و اکانت‌های دیگرش» که با آن‌ها فعالیت سایبری می‌کند، معلق شوند. توئیتر این را چگونه می‌فهمد؟ با استفاده از cookieها. وقتی شما کوکی‌ها را بعد از خروج از حساب کاربری پاک نکنید، آن اکانت به اکانت دیگرتان لینک می‌شود. توئیتر وقتی می‌بیند بیست اکانت به یکی لینک شده است، حساس می‌شود و ممکن است همه را به حالت تعلیق درآورد. در واقع، کل گراف اتصالی معلق می‌شوند.
شما وقتی از پراکسی (یا وی‌پی‌ان) استفاده می‌کنید، آی‌پی تغییر می‌کند. اما معنایش این نیست که توئیتر دیگر نمی‌تواند فعالیت‌ها را ردیابی کند؛ بلکه درصد خطا ممکن است بالاتر برود. اصولا تا وقتی که اکانت‌ها بر روی یک وسیله (دیوایس) فعال هستند، مشکلی وجود ندارد: این ‌که روی یک دیوایس چند اکانت باشد، از امکانات توییتر است. اما زمانی که این اکانت‌ها همدیگر را با ریتوئیت و پروموت کردن پوشش بدهند، توییتر آن را حساسیت‌برانگیز تلقی می‌کند. مثلاً پروتکل HTTP یک Header دارد به اسم User-agent که شامل: نوع مرورگر، نوع سیستم عامل، ورژن دقیق مرورگر و ورژن دقیق سیستم عامل می‌شود و این گزینه‌ها در آن به راحتی قابل تغییر هستند. اگر تغییر داده نشود، توئیتر راحت‌تر می‌تواند فعالیت را ردیابی کند.

چه نکته‌هایی را باید رعایت کنیم؟
پس از همه‌ی این توضیحات، حال سوال این است: چه باید بکنیم؟ ساده است:
ـ اکانت‌تان را روی چند گوشی مدیریت نکنید. به بیان دقیق‌تر، یک اکانت را چند نفره مدیریت نکنید.
ـ از وی‌پی‌ان‌های سازمانی استفاده نکنید. بهتر اینکه از وی‌پی‌ان‌هایی که به صورت عمومی عرضه می‌شود استفاده کنید. استفاده از یک وی‌پی‌ان عمومی که مطمئناً لاگ نمی‌اندازد، خیلی بهتر است تا وی‌پی‌ان سازمانی و خصوصی. چون این کار باعث می‌شود شما منحصر به فرد شوید و استخراج گراف راحت‌تر باشد.
خرید و فروش وی‌پی‌ان در جمهوری اسلامی جرم است، وگرنه پیشنهاد می‌شد که از وی‌پی‌ان‌هایی استفاده کنید که توسط درگاه‌های فارسی پرداخت، فروخته می‌شوند.
از طرفی، سیاست توییتر همیشه این است که کاربرانش را در کشورهایی که سانسور وجود دارد، حفظ کند. پس باید آی‌پی وی‌پی‌ان‌هایی مثل ProtonVPN را در لیست سفید قرار داده باشد. به همین دلیل وقتی از سرورهای رایگان پروتون استفاده کنید، لاک نمی‌شوید. اگرچه سه هزار نفر همزمان با آن آی‌‌پی وصل شوند.
ـ نکته اساسی این‌که، در تمام موضوعات صرفاً یک مساله ملاک نیست؛ بلکه باید مجموعه‌ای از دلایل جمع شوند تا علت تامه‌ی تعلیق یک اکانت باشند. مثلا تعداد و نوع ریپورت اکانت و این‌که چه کسی ریپورت می‌کند، در تعلیق خیلی مهم هستند. محتوایی که منتشر می‌کنند نیز، ممکن است حساسیت‌برانگیز تلقی شود.
_ نکته دیگر آنکه گوشی همراهی که اکانت روی آن ساسپند شده است، برای ساخت یک اکانت جایگزین، دیگر قابل استفاده نیست.
نکته‌ی مهم و پایانی: ارتباط دولت آمریکا با مدیریت توییتر مشهود است. در واقع توئیتر سلاحی‌ست برای وزارت خارجه‌ی آمریکا. این بدین معنی‌ست که قطعاً حاضر هستند روی چند نفر هزینه کنند تا کارویژه‌ی آنها تمرکز روی اکانت‌های ایرانی باشد؛ گراف دربیاورند و به خنثی کردن این کمپین‌های سازمانی کمک کنند. این یعنی باید مراقب بود و بهانه دست آنان نداد.

همرسانی: