ما با بسیاری از مفاهیم فاصله گرفتهایم. حافظی که به ما معرفی میشود، دیگر لسان الغیب نیست؛ انسانی که به ما مینمایانند، جایگاه ِ خلیفه اللهی را نمیتواند؛ دنیای کنونی ، دنیای قلب حقیقتها و نمایش واقعیتنماهای قلابیست. در جامعهی کنونی، خانواده تبدیل به واقعیتی بدلی شده است که با آنچه که پیشترها از آن به ذهنها متبادر میشد فاصله دارد؛ این بدین معنی نیست که بایست بازگشت و همانچه را که بوده با همهی قواعدش احیا کنیم، اما به معنای آن است که برای ِ دوری از این واقعیت بدلی، نیاز داریم که به آنچه بوده است نزدیک شده…
سومین بار، دانشطلب فیلتر شد و در این میانه، آنچه که بازنمایی میشود(در اهمیت بازنمایی) چیست؟ رسانه چه چیزی را بازنمایی میکند و برای مخاطب چه برداشتی را بر جای میگذارد؟ این جمله را دیروز بارها میشد دید: «وبلاگ مجتبی دانشطلب٬ بلاگر حزباللهی به خاطر انتقاد از [سید] علی خامنهای بدلیل طرح ایده تغییر نظام ریاستی به پارلمانی فیلتر و از دسترس خارج شد». به واقع آیا این چنین ترسیم میشود که یک وبلاگر، به صرف انتقاد از رهبری، وبلاگش نه تنها فیلتر میشود که از دسترس نیز خارج میشود؟ آیا جامعه از این اتفاق چنین برداشتی را دارد؟ به…
مجتبی دانشطلب در نوشته پیشین گفته شد: «شاید همانقدر که ضعف ممیزی باعث لحن حق به جانب شجاعی شده به همان میزان هم شجاعی باید از پرت بودن اعضای ممیزی برای سبک سنگین کردن آثار خودش متشکر باشد. به عنوان نمونه شجاعی کتاب «دمکراسی یا دمقراضه» را سال ۸۷ یکسال قبل از انتخابات تحت عنوان «متون فاخر» چاپ کرده و چاپ پنجم و ششم آن هم در فاصله نزدیک به انتخابات هر کدام با شمارگان بیست هزارتایی روانه بازار شده است. بدون هیچ شکی اگر ممیزی وزارت ارشاد در سطحی بود که بتواند بیانیههای سیاسی را که در قالب محصولات…
مجتبی دانشطلب تنشهای انتخابات پرهیاهوی سال ۸۸ محمل سیاسی شدن بسیاری از کسانی بود که پیش از آن مستقیما دستی در سیاست نداشتند، هنرپیشگان و خوانندگان و شاعران و داستان نویسان و دیگرانی بودند که دست به حرکات و موضع گیریهای انتخاباتی زدند و حتی اظهارنظرهای تند سیاسی هم از آنها دیده و شنیده شد. به غیر از مواردی مثل محمدرضا شجریان، محمد نوری زاد، عبدالجبار کاکایی و عناصر کم اهمیت تری مانند بهاره رهنما و محمد حسینی و…، یکی از کسانی که دخالت عینی او در رقابت سیاسی باعث تعجب بسیاری از مخاطبانش شد سیدمهدی شجاعی بود. او که…
یک: فعالیت در حوزههای فرهنگی و اجتماعی، اگر با نگاه جهانشمول همراه نباشد، راه به جایی نخواهند برد. یعنی ترسیم ِ فعالیت در حوزههای مختلف انسانی و اجتماعی، بدون در نظر گرفتن جهانشمولی آن و درک آن توسط افرادی با ملیتهای گوناگون، ترسیمی ناقص است و باعث خواهد شد تا آن نگاه، مسیر را حتی در ابعاد داخلی نیز به درستی نپیماید. تاکید بر ادبیات جهانشمول با نگاه به فطرت بشری، راهکاریست که میتواند نه تنها در عرصهی بین الملل، که در داخل نیز موثر افتد. چنان که ادبیات امام خمینی رحمه الله که همگون ِ با همین قاعده بود،…
مناظره نبود. یعنی آنچه که دیشب از تلویزیون دیدیم، یک مناظره نبود. به حتم، یک رو به روی هم نشستن و حرف زدن نوبت به نوبت را نمیشود گفت مناظره. حتا گفتوگوی علمی نیز نمیتواند نامی بر آنچه باشد که دیشب و هفتهی پیش از تلویزیون پخش شد. مناظرهی میان حجت الاسلام غرویان و مهدی نصیری، یک اتفاق خوب میتوانست باشد. برای جامعهی اندیشهورزی که قولها و حرفها را نه در یک گفتوگوی دو طرفه که تنها از تریبونهایی یکسویه پیگیری کردهاند. اما این دو برنامه، آنقدر توانایی نداشت تا به این مهم درست و تمام بپردازد. هرچه، برنامهی دیشب،…
یکی از مهمترین وظایف هر شخص مسلمان، عمقبخشی به نگرشها و اعتقادات خویش است. یکی از بهترین وسیلهها برای کسب آگاهی و به نحوی اندیشهورزی، کتاب خواندن است. کتابخوانی و انتخاب کتاب نیز، اگر در مشورت با متخصص انجام شود، به حتم به هدفمند شدن مطالعه و پرهیز از هدر دادن وقت است. اینچنین و در این حالت است که شخص با مراجعه به کارشناس و متخصص ِموضوعی که میخواهد به مطالعهی آن بپردازد، از کتابهایی سادهتر آغاز کرده و آرام آرام با معرفی کتابهای بعدی، به نحوی در آن موضوع پرورش مییابد. مطالعه پیرامون موضوعات مرتبط با حوزهی زنان…
به طور معمول، به هنگام سخن گفتن از حجاب آنچه بی درنگ در اذهان متصور میشود، پوشش و نوع آن است و کمتر به حقیقت حجاب، ریشهها و مراحل شکوفایی آن پرداخته میشود. چه که امور ظاهری که به چشم میآیند، مهمتر جلوه میکنند و حساسیتبرانگیزتر هستند و گاه مفاهیمشان در فضای عمومی، در سطوح باقی مانده و لایههای درونی و باطن و بطنهای آن مورد دقت قرار نمیگیرد. نیازمندی ما به ریشهیابی مفاهیم فرهنگی و اجتماعی، چنان است که پیشنهاد ِ برای تدبیر ِ امور و پیشنهاد برای حرکت افراد در فضای جامعه، جز با شناختهایی اینچنینی دقیق و…
ما به این انقلاب بدهکاریم. ما به این مردم بدهکاریم. ما به همهی خونهای ریخته شدهی در تاریخ برای به نتیجه رسیدن ِ آرمانهای اسلام بدهکاریم. ما بدهکاریم برای همیشه. در مقابل ِ هر شخصی که در تاریخ قدمی برداشته تا این دورهای که در آن هستیم، شکل بگیرد. ما به همهی مجاهدان ِ مسیر الله بدهکاریم. ما به جانها و آبروهایی که در این مسیر هزینه شدهاند، بدهکاریم. به پیرزنی که با اطمینان فرزند و فرزندانش را برای مقابله با استکبار و استعمار و استحمار بیگانه به جبهههای حق علیه باطل در هر سرزمینی فرستاد بدهکاریم. ما به مردان…
اینکه در جامعه، گروهها و دستهها، صنفها و حتی در مفهومی وسیعتر، جنبشهای اجتماعی مختلفی شکل بگیرند که هر کدامشان شکل گرفته بر اساس ِ تامین اهداف و خواستهها و یا منافع مشترک باشند، امری طبیعیست. و این جنبشها که هر یک پایگاهی اجتماعی برای خود فرض گرفتهاند، شل گرفته بر اساس تضاد با خواست عمومی و یا بر مبنای همراهی با فضای کلی جامعه و یا پیشبرندهی فضای عمومی هستند. و این عموم، نه به مفهوم فرد فرد انسانهای یک کشور، که به معنای مخاطبان مستقیم و غیرمستقیم فعالیتهای آن جنبش هستند که دسترسی به نظرات و فعالیتهای این…