این حدیث را بخوانید: خير للنساء ان لايرين الرجال و لا يراهن الرجال

حدیثی از حضرت فاطمه سلام الله علیها است که مضمون‌ش این است که بهترین حالت برای زنان آن است که ایشان، نامحرمی را نبینند و نامحرمی هم آنان را نبیند.

این بدین معناست که وضعیت ِ جامعه به نحوی باشد که زنان بی نیاز ِ از مراجعه‌ی به مردان باشند و مردان نیز ضرورتی در مراجعه‌ی به زنان نداشته باشند. این بدین معناست که در خدماتی که مربوط به زنان است، زنان خویش در آن مدیر و مسئول باشند تا رجوع ِ زنان به خودشان باشد و لازم نباشد که زنی برای خرید ِ وسیله‌ای، گرفتن ِ خدماتی و راه اندازی کارهای روزانه‌اش به مردی رجوع کند. و این بدین معناست که زنان باید در مشاغل ِ مرتبط ِ با زنان و در هر جای دیگری که محل مارجعه و رجوع ِ زنان است، حضوری جدی داشته باشند.

این نوع نگاه، رد کننده‌ی دیدگاه ِ کسانی‌ست که زن را در خانه زندانی می‌کنند و این‌گونه محفوظش می‌پندارند و رد کننده‌ی دیدگاهی‌ست که زن را ولنگارانه در اجتماع می‌طلبد و کالا می‌پندارندش.

هم‌چنين بخوانيد:

در مورد چادر و پوشش و حجاب

فاصله‌ي  ميان ِ حياي ِ ايراني تا حياي ِ اسلامي

میثم رمضانعلی  |  ۲۵ مهر ۱۳۸۹  |  زنان  |   11 نظر


  1. سعید می‌گه:

    داستان اون بنده خدا رو شنیدی که توی اتوبوس باد معده اش تخلیه میشه می خواسته هیچکی نفهمه پاش رو می کشه که بگه صدای پام بود. کنار دستی اش میگه صداش رو لاپوشونی کردی بوش رو چیکار می کنی؟!
    داستان ما و اسلام هم همینه. ۱۴۰۰ سال مسلمون ها زن رو چپوندن توی پستو و حالا هی براش آسمون وریسمون می بافیم که نه این اسلام نیست و این هست. برادر من اسلام توی منطقه ای پا گرفته که همه این رسوم فضای مناسب برای رشد داشتند یا پیدا کردند. حالا هم بی خود اسلام رو ماست مالی نکنیم بهتره. اسلام میگه زن توی خونه و صداش رو هم نا محرم نشنوه. دیگه این بازی ها چیه من یکی نمی فهمم. اسلام میگه اینجور خوبه خیلی ها هم فکر می کنند که نه! خب بهتر اینه که مسلمون ها زنای خودشون رو توی خونه نگه دارند و بذاریم غیر مسلمون ها هم بیان بیرون کار خودشون رو بکنند. بهشت که زوری نمی شه آخه!

  2. علی الف می‌گه:

    یحتمل متوجه استدلال خودت هستی. تفسیر شرع بر اساس عرفیات. یعنی چون آن موقع زن‌ها خانه نشین بودند، این سخن آنجوری معنا داشت و الان چون “عرفا” زن‌ها در کوچه خیابان حضور فعال دارند، برای اینکه نا محرم نبیندشان باید تعداد حاضرین در خیابان به حد کافی افزایش یابد! و جامعه را کلا تفکیک جنسیتی کنیم!
    خبر هم داری که بیچا منورالفکرهای بد بخت فلک زده هم چیز بیشتری که نمی‌گویند. فرقشان این است آنها کل دین را اینجوری می‌بینند!

    میثم رمضانعلی: این ها را می توانی در ِ نظریات ِ آقای جوادی آملی بگید اخوی! جوادی ِ آملی ِ منورالفکر از دید ِ شما. غبار گرفته ای اخوی! برای غبارروبی خیلی صبر لازم است

  3. گل دختر می‌گه:

    سلام. تا حالا اینطور به این حدیث نگاه نکرده بودم. برداشت خیلی جالبی بود. نظر خودتون بود یا از جایی شنیدید؟ بعد به نظرتون نمیشه گفت شاید منظور این بوده که کلا زن ها در جامعه حضور نداشته باشند؟ الان شما یه فرضی دارید که حتما خانوم ها باید خرید کنند و تحصیل کنند و احیانا شغلی هم داشته باشند. خب این فرض از کجا اومده که با این حدیث ثابت شد باید کارهای خانوما رو خودشون انجام بدن. مثلا در مورد پزشک و پرستار خانوم می تونه درست باشه چون یه نیاز ضروری هست و کاریشم نمیشه کرد؛ اما فعالیت های دیگه چطور؟

    ميثم رمضانعلي: ببينيد ما هيچ فرض ِ ذهني‌ئي نداريم. بر طبق ِ حديث، بايد وضعيت جامعه به نحوي باشه كه ضروري نباشه كه يه زن به مردي رجوع كنه. خب اين شامل همه‌ي نيازها و كارهاي زن مي‌شه. نياز ِ خريدهاي روزانه، نيازهاي پزشكي، نيازهاي تحصيلي، نيازهاي شغلي و غيره. نمي‌تونيد محدود كنيد اين نيازها رو به پزشكي و اين‌ها.

  4. علی الف می‌گه:

    میثم جان!
    بحث علمی است دیگر. حالا آ. جوادی فرموده باشند. خوب ما هم به ایشان اشکال می‌کنیم. البته دستمان نمی‌رسد جوابش را بگیریم. ولی به نظرم اشکال وارد است!
    غبار گرفتگی ما هم که چیز واضحی است. البته به اشکال علمی‌مان ربط نمی‌یابد 🙂

    ميثم رمضانعلي: ببين. فارق از تفسير ِ شرع بر اساس ِ عرفيات، بحث آن‌قدرها هم گير ندارد. يعني شما با يك جمله‌اي طرف هستي كه معصومي گفته است. فارق از زمانه هم به قضيه نگاه مي‌كنيم و با قواعد شرع هم مي‌سنجيم. حديث از عدم ِ مواجهه‌ي زنان با مردان نامحرم حرف زده. شما مي‌توني اين عدم ِ مواجهه رو دو تا معني كني: يا بگي بشينن خونه ، با بگي بيان بيرون با اين تفسيري كه توي اين پست اومده. يعني ارتباط ِ زنان با زنان و مردان با مردان. تفسير دوم با توجه به اقتضائاتي كه حضور زن در اجتماع داره مثل تحصيل و درمان و زندگي ِ روزمره ي معمولي، نزديك به واقع‌ به ذهن مي‌رسد. بعدتر اين‌كه جايي نگفتيم تعداد ِ حاضرين در خيابان‌ها بايد افزايش پيدا كنه. بحث، در متن واضحه اخوي

  5. علی الف می‌گه:

    حالا من هم نمی‌خواهم گیر بدهم ها. ولی همین جوابت خوب همین ترجیح “اقتضائات امروز” را نشان می‌دهد. در ثانی شما که این حدیث تنها را نداری. با مجموعه‌ی کل دین باید تفسیر کنی. خوب؟ خوب یعنی که همانطور که آن تصویر کاریکاتوری که از زندانی کردن زن در خانه ارائه می‌شود غلط است، این مناسبات مسخره‌ای که در جامعه هست و شما سعی در توجیح دینی‌اش کردی غلط است!
    حالا اخوی بیخیال این حرفها! خودت چطوری؟

    ميثم رمضانعلي: شما گير بده اخوي. باور كن گير دادن‌ها خوش‌حال‌م مي‌كنه. مي‌خواهيم بحث كنيم تا بحث جلو بره. ممكنه هم به نتيجه‌اي نرسيم. بعدتر اين‌كه من نگفتم اقتضائات ِ ام‌روز. نوشتم اقتضائات ِ حضور زن در اجتماع. بالاخره زن نيازهايي داره كه شرع اون‌ها رو تاييد مي‌كنه و تشويق مي‌كنه. همون‌هايي كه توي پاسخ قبلي نوشتم. به روز كاري نداريم. بعدتر اين‌كه خب اين تفسير هم بر اساس ِ كل دين هست خب. بعدترتر اين‌كه من اين مناسبات ِ مسخره‌اي كه در جامعه هست رو توجيه نكردم. من دارم مي‌گم اين وضعيت غلطه و بايد تغيير كنه به اين نحوي كه توي اين مطلب نوشتم.
    و در آخر ِ هم خوبيم و مشتاق ِ ديدار ِ رفقا

  6. علی الف می‌گه:

    خوب حالا که از گیر دادن خوشت می‌اید کمی برویم جلو. البته یک هو قطع شد بدون که من رفته‌ام بیرون 🙂
    حالا از اشکال روش‌شناختی در استدلالت که بگذریم، می‌خواهم بگویم که از لحاظ عملی چه نتایجی به بار می‌آید؟
    خانمی می‌خواهد گوشت بخرد، برود اداره‌ی فلان برای کاری، برود سر کار مثلا، اولا طول مسیر هست! بعد باید گوشت فروشی مخصوص باشد! بعد باید هر اداره دو بخش موازی داشته باشد، بعد کارهایی که خانمها می‌کنند باید فقط به درد خانمها بخورد. چون قرار است آقایان مراجعه نداشته باشند.
    این یعنی باید فکر کنیم که آیا همه جا باید بالسویه حاضر باشند؟ یا نه یک سری کارها مخصوص آنهاست؟
    مهمتر این نیازها را که می‌گویی را یه لیستی بدهید خوب است!

    ميثم رمضانعلي: خب اين‌هاي كه گفتي مي‌شود حوزه‌ي اجرا. يعني نحوه‌ي اجراي اين نظر. كه امر ِ مهمي‌ست و البت غير از درست دانستن ِ اين تفسير يا نادرست خواندن ِ آن است. بعدتر اين‌كه، ذهن ِ من اين‌قدر مي‌فهمد كه در مسير ِ اجرا، امر تكميل مي‌شود. خب من الان دارم زندگي مي‌كنم. وضعيتي كه داريم در مواجهه‌ي با خانوم‌ها، اجبارهايي داريم. اما به نظر مي‌رسد شايد با جلوتر رفتن و پس دادن ِ امتحان ِ خود، امر ِ اجرا روشن‌تر مي‌شود براي‌مان.

  7. قلب اروند می‌گه:

    زمان پیامبر ص گوشت مصرف و خریداری نمی شد؟
    کی میخرید؟اصلا وظیفه ی خرید های خانه با زن است در اسلام؟شما آقایان از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده اید و میخواهید زن ها را به این کارها وادار کنید و بعدش کارهای زنانه ایجاد کنید که اسلامی بشود و سروکار زنها با مردهای غریبه نباشد.
    از اولش کی گفته خرید خانه و از این قبیل کارها وظیفه ی زن است؟
    المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة.
    خشت اول چون نهد معمار کج — تا ثریا می رود دیوار کج!
    شما مردها یواشکی به زن ظلم می کنید و اونوقت تو خونه موندن زن ها رو زندانی بودنشون جلوه میدید تا راحت کارهاتون رو بندازید گردن زن ها و خودتون انجام ندید.
    اونهایی که فکر میکنن زن در خانه زندانی است و چرا نرود بیرون و چرا کار نکند و غیره همان هایی هستند که تفکر مسخره دارند با مضمون اینکه خانه داری و همسرداری و بچه داری حمُالی است و کارهایی بی ارزش.
    وقتی خدا به زن مسئولیت بیرون از خونه نداده بخاطر جمال زیباش نبوده!خدا نگفته زن عزیز چون خیلی خوشگلی و خوشم میاد ازت برو بشین توخونه که اذیت نشی برو خونه از صبح تا شب خواب باش شب هم شوهره اومد یک کوفتی بزار جلوش بگو این شامه.خدا مسئولیت بیرون خونه به زن نداده بخاطر اینکه مسئولیت داخل خونه یعنی همسرداری و تربیت فرزند که از و سنگینترین وظایف هستند رو بر عهده داره.
    یکی از علما میفرمودند اینهمه زن و دختر همینجوری ریختن تو خیابون الکی نه ها!!! فقط بخاطر طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة !!! اونوقت رفتیم فلان شهرستان یه تزریقاتی خانم پیدا نکردیم!
    اولا که ائمه و اهل بیت کی گفتن زن بیاد بیرون که گفته باشن در شغل ها و غیره تفکیک جنسیتی کنید که خانمها با خانمها سرو کار داشته باشن؟
    دوما همین حضرت زهرایی که شما هی شعار میدید الگوی بانوان هستند یک روایت معتبر داریم که حتی ایشون مسجد میرفتند؟ یک روایت معتبر داریم که بیرون از منزل میرفتند؟ _جاهای استثنا نه ها؛ یعنی کلا عادت داشتن به بیرون رفتن؟_

    ميثم رمضانعلي: من نوشتم زن بره گوشت بخره؟! 🙂
    بعدتر اين‌كه اون ريحانه بودن ِ زن رو گرفتي و بقيه‌ي اون مطالب حضرت رو توي ِ همون نامه نگرفتي؟ برو بخون بقيه‌ي نامه رو توي همون نامه. بعدتر اين كه چه قدر اراحت و عصباني هستين خب!

  8. قلب اروند می‌گه:

    جوابم در ذیل کامنت قبل هم بود.
    شما چی که یک حدیث را گرفته اید و تفسیر به رای کرده اید؟
    ادامه ی ریحانه را بفرمایید ما هم یاد بگیریم!!!

    ميثم رمضانعلي:
    بخشي از نامه‌ي حضرت:
    از رأى زدن با زنان بپرهيز، زيرا ايشان را رأيى سست و عزمى ناتوان است. زنان را روى پوشيده‏دار تا چشمشان به مردان نيفتد، زيرا حجاب، زنان را بيش از هر چيز از گزند نگه دارد. خارج شدنشان از خانه بدتر نيست از اينكه كسى را كه به او اطمينان ندارى به خانه در آورى. اگر توانى كارى كنى كه جز تو را نشناسد چنان كن و كارى را كه برون از توان اوست، به او مسپار، زيرا زن چون گل ظريف است، نه پهلوان خشن. گرامى داشتنش را از حد مگذران و او را به طمع مينداز، چندان كه ديگرى را شفاعت كند. زنهار از رشك بردن و غيرت نمودن نابجا، زيرا سبب مى‏شود كه زن درستكار به نادرستى افتد و زنى را كه به عفت آراسته است به ترديد كشاند. براى هر يك از خادمانت وظيفه‏اى معين كن كه به انجام آن پردازد و هر يك، كار تو را به عهده آن ديگر نيندازد

  9. I recently came across your blog and are already reading along. I thought I would leave my first comment. I don’t know what to say except that I’ve enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog really often.

  10. قلب اروند می‌گه:

    ادامه ی نامه زیاد شبیه سخنان شما نیست.یعنی سخنان شما زیاد شبیه حضرت نیست.!

    میثم رمضانعلی: خب شما با یه چشم داری دنیا رو می بینی. یه نامه رو دیدی فقط و دلیل نیاوردی کجای استدلال بنده توی متن اشتباه بوده.

  11. قلب اروند می‌گه:

    همونجا که گفته اید برای زنان شغل های زنانه ایجاد کنیم تا خانم ها که میروند بیرون با مرد سرو کار نداشته باشند.
    کجایش گفته اند که خانم ها بیایند بیرون که حالا شما تفسیر میکنید شغل های تفکیک جنسیتی دار مختص خانم ها بگذاریم؟

ثبت نظر

نام:

رایانامه:

متن: